Document Type : Research/Original/Regular Article

Authors

1 Researcher of Administrative Law Department, Judiciary Research Institute, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Administrative Law, Judiciary Research Institute, Tehran, Iran

Abstract

Legislative authorities have determined a referee called the Disciplinary Council of Construction Engineering Organization to investigate the guild violations committed by construction engineers. From the point of view of the principles of public law, the constitution as well as the views of the Guardians Council, judicial review on this council is necessary. However, the legislator has not specified any competent court as the reference of judicial review on the Disciplinary Council of Construction Engineering Organization. In the judiciary as well, pointing to the non-governmental nature of the Construction Engineering Organization, the Public Board of the Administrative Justice Court has not approved the competency of this court to investigate the decisions made by the Disciplinary Council of that Organization. In addition to, the Public Board of the Supreme Court did not consider the decisions of the Disciplinary Council of the Engineering System Organization to be subject to appeal in courts, citing the word "certainty" authorized in Article 24 of the Engineering System Law. Now the question is what is the legal solution to solve this legal and judicial challenge? Regarding the resulted condition, it is suggested for the Public Board of the Supreme Court to modify its already adopted approach to “the certainty of the decisions of this administrative tribunals” in the new decisions about the united practice; because this approach contradicts the religious, constitutional law, and the staute. Certainty of these rules refers to the certainty of administrative and executive procedure and cannot be generalized to judicial certainty. In the second step, as a long-term plan, the Administrative Justice Court should be recognized as a competent reference to investigate the complaints about the decisions of all the administrative tribunals. This procedure is more adapted to the concept of administrative proceeding. Therefore, with modification of the rules,

Keywords

Main Subjects

  • فارسی

    • آرایی، وحید و حمیدرضا ملک محمدی (1393)، «بررسی تطبیقی مبانی نظارت قضایی بر اعمال دستگاه‌های اداری و ارزیابی الگوهای نظارتی در نظام‌های حقوقی ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان»، فصلنامۀ حقوق تطبیقی، شمارۀ ۱.
    • افشاری، فاطمه (تدوین و تحقیق)، (1399)، گزارش نشست علمی «بررسی نظارت قضایی بر مراجع اختصاصی اداری در آیینه قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و طرح اصلاح آن»، تهران: پژوهشگاه قوه قضائیه.
    • امامی، محمد و مهستی سلیمانی (1392)، «ضوابط تشخیص دعاوی قابل‌طرح در دیوان عدالت اداری»، مجلۀ حقوقی دادگستری، شمارۀ 82.
    • رستمی، ولی و همکاران، (1388)، دادرسی عادلانه در مراجع اختصاصی اداری ایران، تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
    • رفیعی، محمدرضا (1400)، «چالش‌های نهاد آراء وحدت‌رویه»، مجلۀ حقوقی دادگستری، شمارۀ 114.
    • مولابیگی، غلامرضا (1394)، صلاحیت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، چ دوم، تهران: معاونت آموزش، پژوهش و پیشگیری دیوان عدالت اداری، جنگل و جاودانه.
    • نجابت‌خواه، مرتضی، فاطمه افشاری و سیدشهاب‌الدین موسوی زاده (1396)، «بررسی تحلیلی و نقد ساختار و صلاحیت‌های مراجع اختصاصی اداری در حقوق اداری ایران»، مجلۀ دیدگاههای حقوق قضایی، شمارۀ 77 و 78.
    • نیکونهاد، حامد و ژاله غنی (1399)، «دادخواهی از آراء شورای انتظامی نظام مهندسی؛ از نفی صلاحیت دیوان عدالت اداری تا بن‌بست دیوان عالی کشور»، رأی: مطالعات آرای قضایی، شمارۀ 31.
    • واعظی، سیدمجتبی (1388)، «نقش دیوان عدالت اداری در دادرسی شرعی مقررات اداری»، مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، شمارۀ 3.
    • هداوند، مهدی (1387)، «نظارت قضایی: تحلیل مفهومی تحولات اساسی (طرحی برای توسعه حقوق اداری و ارتقاء نظارت قضایی)»، حقوق اساسی، شمارۀ 9.
    • هداوند، مهدی و محمد احمدی (1390)، نظام حقوقی رسیدگی به تخلفات مهندسین ساختمان، چاپ نخست، تهران: جنگل.
    • هداوند، مهدی و مسلم آقایی‌طوق (1389)، دادگاههای اختصاصی اداری در پرتو اصول و آیینهای دادرسی منصفانه، چاپ نخست، تهران: خرسندی.