نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
فرهنگ سازمانی جرمزا به عنوان مفهومی جدید در قلمروی مطالعات جرمشناسی تجربی ریشه در مطالعات رفتار سازمانی دارد. این اصطلاح ناظر بر شکلی از فرهنگ سازمانی است که در آن ارتکاب جرم به مثابه یک امر بهنجار تجویز میشود. به عبارت بهتر، علت ارتکاب جرم، در برخی شرکتها و حوزههای صنعتی، وجود فرهنگ جرم است که منجر به تأیید هنجاری رفتارهای غیرقانونی و ساختار تشویقی جهت انجام این رفتارها میشود. شرکتها با ارائه اصول راهنمای هنجاری، اجازه ارتکاب رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی را تحت شرایط مشخص به کنشگران خود میدهند و مشوقها و ضمانتاجراهایی را جهت انجام یا سرپیچی از این هنجارها درنظر میگیرند. لذا، فرهنگ جرم یک حقیقت سازمانی و اجتماعی است که در بطن ارزشهای اخلاقی موجود در سازمان که خود نشأتگرفته از پیشفرضهای بنیادی است، تعریف میشود. این پژوهش درصدد است تا با استفاده از مدل فرهنگ سازمانی شاین که خود متشکل از سه لایه سازهها، ارزشها و پیشفرضهای بنیادی است، فرهنگ سازمانی جرمزا را بررسی کند. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که تصویرسازی سازمانی و تحریف واقعیت در بخشهای رؤیتپذیر سازمان از جمله دلایلی است که موجب ناکارآمد شدن لایه سازهها در تحلیل فرهنگ سازمانی جرمزا میشود. با وجود این، ارزشها و پیشفرضهای بنیادی موجود در یک سازمان به مثابه بخشهای رؤیتناپذیر فرهنگ سازمانی شاین، به خوبی میتواند فرهنگ سازمانی جرمزا را تحلیل کند. بر این اساس، در سازمانهای دارای فرهنگ جرمزا، رفتار مورد انتظار از کارگران، ارتکاب جرم خواهد بود؛ زیرا، در بطن فرهنگ سازمانی، ارتکاب جرم به مثابه یک ارزش قلمداد شده است. با وجود این، پیشفرضهای بنیادی به مثابه سامانههای ارزشی نانوشته موجود در یک سازمان که پارادایمهای شرکتی را مشخص میکنند، ارزشهای موجود در یک سازمان را به وجود میآورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Two-Way Relationship between Corporate Values and Assumptions and Criminogenic Corporate Culture
نویسندگان [English]
- Bagher Shamloo 1
- Hamidreza Daneshnari 2
1
2
چکیده [English]
The criminogenic corporate culture as a new concept in the domain of empirical criminology studies is rooted in organizational behavior studies. This term refers to a form of organizational culture in which crime is committed as a normal thing. Hence, the cause of crime, in some companies and industrial spheres, is the existence of a crime culture that leads to the normative validation of illegal behavior and the incentive structure for doing these behaviors. By providing the normative guideline, companies offer permission to commit illegal and immoral behaviors under certain conditions to their practitioners and take incentives and safeguards to comply with or violate these norms. Therefore, the culture of crime is defined as an organizational and social truth, which is defined in terms of the ethical values existing in an organization that originates from underlying assumptions. This research seeks to examine the corporate culture by using the Schein organizational culture model, which consists of three layers of Artifacts, values and assumptions. The findings of this study indicate that organizational imagination and distortion of reality in the organization's visible areas are among the reasons that led to the ineffectiveness of the artifact layer in the analysis of the corporate culture of crime. Nevertheless, the underlying values and assumptions of an organization as inseparable parts of Schein's organizational culture can perfectly analyze the organizational culture of crime. Accordingly, in organizations with a mass culture, the expected behavior of the workers will be a crime, because in the core of organizational culture, committing a crime is considered as a value. Nonetheless, fundamental assumptions as unwritten value systems in an organization that identify corporate paradigms create the values of an organization.
کلیدواژهها [English]
- Criminogenic Corporate Culture
- Corporate Crime
- Schein
- Underlying Assumptions