قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321The Feasibility of Expanding the Local Jurisdiction of the Capital Court in International Parallel Litigationامکان سنجی توسعه صلاحیت محلی دادگاه پایتخت در دادرسی موازی بینالمللی11383548310.22106/jlj.2019.35483FAنجادعلی الماسیاستاد دانشگاه تهرانسید حسین اسعدیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران0000-0001-5166-6185Journal Article20190321<span>The right to sue the court is based on the jurisdiction of the judicial authority. This jurisdiction may be created simultaneously for more than one court in more than one country. In the statutes, there are cases that due to the impossibility of implementing the rules related to local jurisdiction and, in particular, the involvement of an external element, the Tehran court, is competent. The jurisdiction of the court in these cases is a symbol of the general jurisdiction of the courts of Iran and because of its headquarters is the capital of Iran. For this reason, using the statutes and with the induction of existing laws, it is possible to extend the jurisdiction of this court as a rule, to other similar cases. In this way, by adopting this rule, not only the defect of the law is resolved, but also the parties get rid of the confusion. In addition, the court that deals with the matter is not afraid of being incompetent or likely protest to it. This topic, which has the capability of designing the title "</span><span>expanding</span><span>of local competence of the capital's court" in Iran's law, will be examined in the present paper.</span>حق و تکلیف رسیدگی به دعوا در دادگاه، مبتنی بر صلاحیت آن مرجع قضایی است. این صلاحیت ممکن است به صورت همزمان برای بیش از یک دادگاه در بیش از یک کشور ایجاد شود. در مقررات قانونی، مواردی مشاهده میشود که به علت عدم امکان اجرای ضوابط مربوط به صلاحیت محلی و به طور مشخص، دخالت یک عنصر خارجی، دادگاه تهران، صالح به رسیدگی است. صلاحیت این دادگاه در این موارد، نمادی از صلاحیت عام محاکم ایران و به اعتبار پایتخت بودن مقر آن است. به همین جهت، با استفاده از ملاک مقررات مزبور و با استقراء در قوانین موجود، میتوان صلاحیت این دادگاه را در قالب یک قاعده، به سایر موارد مشابه مسکوت نیز تعمیم داد. به این ترتیب، با انشای این قاعده، نه تنها نقص قانون برطرف میشود، بلکه اصحاب دعوا نیز از سردرگمی رهایی مییابند. گذشته از آن، دادگاهی هم که به موضوع رسیدگی مینماید، هراسی از بابت عدم صلاحیت یا امکان ایراد به آن ندارد. این مقوله که با عنوان «توسعه صلاحیت محلی دادگاه پایتخت» در حقوق ایران قابلیت طرح و تحقیق دارد، در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.https://www.jlj.ir/article_35483_b661b474fffadf2605546a7efa066f95.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321The Islamic Jurisprudential Analysis of Article 264 of Islamic Penal Codeتحلیل فقهی ماده 264 قانون مجازات اسلامی39583548410.22106/jlj.2019.35484FAعبدالرضا اصغریعضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویمهدی صالحی مقدمدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20190321Drinking alcohol is of offences which the holy Islamic law giver has laid down eighty slashes as legitimate hadd. This punishment was mentioned in article 165 of Islamic Penal Code of Iran (1370) and totally it stated drinking and eating alcohol. After codifying the Islamic Penal Code of Iran in 1392 , the legislature decided in art.165 to depart from the title" liquor Hadd-punishment" to the title" liquor consumption". Therefore, the liquor consumption in any way such as drinking, injection and smoking causes the legitimate punishment. The common aspect of these two titles is what reason making the criminalization of liquor which creates the legitimate hadd which has been discussed in fiqhi books (Islamic jurisprudence books). The following paper has examined the different ways for the consumption of intoxicating and alcoholic drinks. For this reason, different attitudes are expressed for the way of the consumption of alcohol or liquor and the attitude of the legislature for proving the legitimate had in any way is criticized and evaluted.شرب خمر از جرایمی است که شارع مجازات آن را 80 تازیانه به عنوان حدّ شرعی قرار داده است. این حکم در مادۀ 165 قانون مجازات اسلامی 1370 نیز آمده بود و عمدتاً «شُرب و خوردن مسکر» را بیان میکرد. پس از تصویب قانون مجازات اسلامی 1392، قانونگذار تصمیم گرفت در مادۀ 264، از عنوان «حدّ مسکر» عدول کند و به عنوان «مصرف مسکر» روی آورد و بدینترتیب مصرف مسکر را به هر روشی از قبیل خوردن، تزریق و تدخین، موجب حدّ شرعی دانست. وجه مشترک این دو عنوان، «موجبِ خمر» یا سبب ایجاد حدّ شرعی است که در کتابهای فقهی مطرح شده است. نوشتۀ پیش رو، روشهای مختلف مصرف خمر و مسکر را از منظر فقهی بررسی میکند. به همین منظور، اقوال مختلف در نحوۀ مصرف خمر یا مسکر بیان میشود و نظر قانونگذار مبنی بر اثبات حدّ شرعی به هر روشی که باشد، نقد و ارزیابی میگردد.https://www.jlj.ir/article_35484_9602eb815d5a652fbde07b336157385d.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321Role of Addressees Notice in Validity of Constructive Notification of Judicial Papersنقش اطلاع مخاطب در اعتبار ابلاغ قانونی اوراق قضایی59813548610.22106/jlj.2019.35486FAمهدی حسن زادهعضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-3851-6489Journal Article20190321Among the important issues related to the notification of judicial documents, the examination of the validity of the constructive notice of the judicial documents is due to the influence or inaction of the respondent's information in this background. In this regard, Article 83 of the Civil Procedure Code provides for a ruling that not only imposes serious executive barriers, but also is incompatible and conflicting with other materials (302, 306, 336, 337, 338, 398, 399, 427, 428 and 429) of the code, as well as the logic governing other material related to the notification of judicial documents (67 to 82). Research in this area illustrates this inconsistency and difficulty of implementation that requires an effort to provide an executive solution. Note 1 of Article 13 of the Regulation on the Use of Electronic and Telecommunication Systems is spoken about the notification addressee's statement of unaware and the proof of this ignorance, without the effect of such a statement and proving. This silence requires a review of the subject.از موضوعات مهم مربوط به ابلاغ اوراق قضایی، بررسی اعتبار ابلاغ قانونی اوراق قضایی از جهت تأثیر یا عدم تأثیر اطلاع مخاطب در این زمینه است. در این خصوص ماده 83 قانون آیین دادرسی مدنی، حکمی را اعلام کرده که نه تنها با موانع اجرایی جدی روبرو است، بلکه با مواد دیگر (302، 306، 336، 337، 338، 398، 399، 427، 428 و 429) این قانون و همچنین با منطق حاکم بر سایر مواد مربوط به ابلاغ اوراق قضایی (مواد 67 تا 82 همان قانون) ناسازگار و متعارض است. تحقیق در این زمینه، این ناسازگاری و دشواری اجرا را نمایان میسازد و تلاش برای ارائه راهحل و راهکار اجرایی را میطلبد. تبصره 1 ماده 13 آییننامه نحوه استفاده از سامانههای الکترونیکی و مخابراتی از «اظهار بیاطلاعی مخاطب ابلاغ» و اثبات این بیاطلاعی سخن گفته است، بدون این که اثر چنین اظهار و اثباتی را بیان کرده باشد. این سکوت نیز مستلزم بررسی موضوع و ارائه راهکار است که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است.https://www.jlj.ir/article_35486_21e908eb378041a39f9b236defb2455a.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321The Cases and Effects of Unenforceable Final Judgmentموارد و آثار حکم قطعی غیرقابل اجرا831093548710.22106/jlj.2019.35487FAعبدالله خدابخشیعضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190321The purpose of the proceeding and the issuance of judgment is the determination of the legal solution and it's performance between the parties. However sometimes for various reasons, there is no way to perform the judgment. This means that the enforcement of the judgment may be in conflict with the rights of third parties or its subject may be changed or administrative obstacles cause to cease the execution of it. In some cases, the enforcement of judgment also needs to preconditions that it can't be established and implemented without the independent proceeding and with respect to the right of defense. In fact, the principles of due process for example the hearing parties statement, giving the opportunity to defense and the complaint against the court decision must be followed also in the enforcement stage and Hence, sometimes it must be stopped the enforcement of judgment. These cases have not a certain criteria in jurisprudence. One of the its reasons is the lack of supervision of excellent authorities over the executive orders because most decisions in the implementation stage are through administrative orders and the beneficiary can't complain about them. Due to defect in the legal literature (doctrine) and fitful jurisprudence, the effects of unenforceability of judgment exactly are not clear. In fact, the main question is, can it be possible to enforce a definitive judgment? And if the answer is positive, what is the criterion of it? It seems there are exceptions in judicial review to failure for implementing of definitive judgments and seems the most important criterion can be seen in practical problems and changing the subject of judgment. Hence in the present article, these issues will be considered.هدف از رسیدگی و صدور رأی، تعیین راهحل حقوقی بین طرفین و اجرای آن است. با این حال، به دلایل مختلف، گاه نمیتوان رأی را اجرا کرد. به این صورت که ممکن است اجرای رأی با حقوق اشخاص ثالث در تعارض باشد یا موضوع رأی تغییر نماید یا موانع اداری، سبب توقف اجرای رأی شود. همچنین در مواردی، اجرای رأی به مقدماتی نیاز دارد که بدون رسیدگی مستقل و با رعایت حق دفاع، نمی توان آن را احراز و اجرا کرد. در واقع، اصول دادرسی عادلانه مانند استماع اظهارات طرفین، اعطای فرصت دفاع و شکایت از تصمیم دادگاه، در مرحله اجرا نیز باید رعایت شوند و از این رو، گاه باید اجرای رأی را متوقف نمود. این موارد، ضابطه مشخصی در رویه قضایی ندارند. یکی از علل آن، عدم نظارت مراجع عالی نسبت به دستورات اجرایی است؛ زیرا بیشتر تصمیمها در مرحله اجرا، از طریق دستورات اداری است و ذینفع قادر به شکایت از آن نیست. به جهت نقص در ادبیات حقوقی و عملکرد غیرمنضبط رویه قضایی، آثار غیرقابل اجرا بودن رأی نیز به درستی مشخص نیست. درواقع، پرسش اصلی این است که آیا میتوان از اجرای رأی قطعی جلوگیری کرد؛ و در صورت مثبت بودن پاسخ، چه معیاری برای آن وجود دارد؟ به نظر میرسد در رویه قضایی، استثنائا، مواردی از عدم اجرای آرای قطعی وجود دارد که مهمترین ملاک آن را میتوان در مشکلات عملی و تبدیل محکومبه برشمرد. در نوشتار حاضر، این مسائل مورد بررسی قرار گرفته است.https://www.jlj.ir/article_35487_940ad4f46200924b2d1c7bf00f6cc68f.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321The Principles and Procedure of Interpretation of Investment Treaties by Arbitral Tribunals and Priority of International Law over Domestic Lawاصول و رویه تفسیر معاهدات سرمایهگذاری بینالمللی توسط محاکم داوری و ترجیح حقوق بینالملل بر حقوق داخلی1111363548910.22106/jlj.2019.35489FAسید قاسم زمانیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییابوالفضل شیرعلیزادهدانش آموخته دکتری حقوق بینالملل دانشگاه تهرانJournal Article20190321In the course of international tribunals’ adjudications, one of the most important issues to deal with is to solve the problem of conflict of laws through determining the applicable law. Monism and the priority of international law over domestic law was accepted and confirmed by the majority of jurists, especially those believe in monism doctrine, from different legal systems. For the lawyers and arbitrators the interpretation of treaties and contracts is a vital and basic step in litigation or arbitration procedure. Toward determining of rights and duties of parties in investment law, the occurrence of conflict of laws between international law and domestic law is a usual and ordinary subject matter. Notwithstanding the indications of doctrine of priority of domestic law over international law, but the search in the Treaties, Contracts, Doctrine and Legal precedents verify the contrary view point. Today the states liabilities in investment arbitration even with the contractual origination, changed to the states international liabilities, with presence of new provisions like as umbrella clause (As catch all provision), which reaffirm on the priority and influence of international law over domestic law. My uppermost aim in writing this article has been to study and show this evolutionary legal transformation in international investment law and to meet that end legal precedent has been examined.یکی از شایع ترین موضوعات در قلمرو حقوق بینالملل، بهویژه نزد محاکم بینالمللی، تعیین تکلیف حقوق حاکم و حل تعارض بین نظامهای حقوقی داخلی و بینالمللی است. اولویت حقوق بینالملل بر حقوق داخلی موضوعی است که توسط اکثر صاحبنظران معتقد به نظریه مونیسم مورد تأیید واقع شده است. در حقوق سرمایهگذاری خارجی با اینکه گهگاه نشانههایی از وجود پیروان و طرفدارانی برای نظریه اولویت حقوق داخلی بر حقوق بین الملل وجود دارد، لیکن بررسی معاهدات، رویه قضایی و نظریات علمای حقوق، نشانگر پذیرش اولویت حقوق بینالملل بر حقوق داخلی است. امروزه با تقویت موضوعات جدیدی مانند شرط التزام (فراگیر)، تعهدات دولتها حتی اگر ریشه در قراردادهای خصوصی سرمایهگذاری داشته باشد، به تعهدات بین المللی تبدیل گردیده است که این امر رشد دامنه نفوذ حقوق بین الملل را نمایان میکند. علی رغم عضویت ایران در قریب به 46 معاهده تشویق و حمایت سرمایهگذاری، متأسفانه محاکم داخلی ایران فاقد رأی در خصوص اختلافات ناشی از سرمایهگذاری خارجی بر مبنای معاهده بینالمللی هستند. با عنایت به فقر رویه قضایی در حقوق داخلی اکثر کشورها در خصوص حقوق سرمایهگذاری خارجی عمده مطالعات این تحقیق متمرکز بر مطالعه رویه محاکم داوری بینالمللی گردیده است.https://www.jlj.ir/article_35489_fb0b61df0daf9ef8ef39b3bbbe0fdc7b.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321A Different Basis for Compensation of Physical Damages Caused by Vehiclesمبنایی متفاوت برای جبران خسارات ناشی از وسایل نقلیه1371623549010.22106/jlj.2019.35490FAعلی قسمتی تبریزیعضو هیأت علمی دانشگاه سمنانJournal Article20190321Compensation, considered as the exclusive consequence of civil responsibility for a long time, has been the subject of independent systems that civil responsibility has been replaced by them with a different logic and basis. Despite the diversity of these alternative systems, all of them can be studied as "social guarantees". This theory, provided in French law, attempts to protect the victims completely with identifying the "social risk" and in the light of the concept of solidarity. The sign of this supportive logic in Iranians law can be seen in victim’s compensation of accidents caused by vehicles. Regardless of the terms mentioned, “The Compulsory Insurance Act for third parties damages as a result of vehicles accidents", has established a different system from civil responsibility. A different perception of the accident and the effort for compensating losses plus difference from civil liability and its requirements are the similar indicators with "social guarantee".
The presentation of this idea and its resemblance in Iranian law, which is the subject of the present article, could provide a ground for extensive coverage of physical damages and support of vehicle victims.جبران خسارت که دیرزمانی، آوردۀ انحصاری مسئولیت مدنی انگاشته می شد، به دنبال تحولات اجتماعی و مطالبۀ مستمر امنیت، موضوع نظام های مستقلی شده است که با مبنایی متفاوت، جایگزین مسئولیت مدنی گردیده اند. با وجود تنوع این نظام های جایگزین به نظر می رسد که آنها را می توان تحتِ عنوانی واحد بررسی کرد. در این راستا، نظریۀ «تضمین اجتماعی» که در حقوق فرانسه ارائه شده است، با شناسایی «خطر اجتماعی» و در پرتو مفهوم همبستگی، تلاش در تمهیدِ منطقی، متمایز و حمایت فراگیرِ زیان دیده دارد. طلایۀ این منطقِ حمایتی در حقوق ایران را میتوان در زمینۀ جبران خسارت حوادث ناشی از وسایل نقلیه مشاهده کرد. فارغ از تعابیر یاد شده، «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه»، وام دار اندیشه ای است که با گذر از مسئولیت مدنی، جبران را ملازم ورود زیان می انگارد. برداشت متفاوت از حادثه و اهتمام به تدارک زیان، عدول از مسئولیت مدنی و الزامات آن و تعهد مستقلِ نهاد جبران کننده، نشانگر شباهت نظام جبران خسارت ناشی از وسایل نقلیه با «تضمین اجتماعی» است. معرفی این اندیشه و وجه شَبَه آن با جبران خسارات ناشی از وسایل نقلیه در حقوق ایران، به همراه نقد رویۀ قضایی، میتواند زمینه ای برای پوشش گستردۀ خسارات بدنی و حمایت بیشتر از زیان دیدگان فراهم آورد. https://www.jlj.ir/article_35490_6241c8392ded671433f0a8d9663df610.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321The Interaction of Judicial Enforcement Officials with the Citizens' Privacy of Carتعامل ضابطان دادگستری با حریم خصوصی خودروها1631883549110.22106/jlj.2019.35491FAعادل ساریخانیعضو هیأت علمی دانشگاه قمایمان محترم قلاتیدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه قمJournal Article20190321Judicial Enforcement Officials dealing with the right to privacy is one of the most important legal issues that will be discussed in relation to the scope and responsibilities of police. While maintaining security and public order, the delimitation of powers and duties of judicial Enforcement Officials, should be such that the rights of individuals, especially the right to privacy, has not been harmed as much as possible. This research, through a descriptive ـ analytical approach on written documents, examines the scope and nature of the tasks and activities of law Enforcement Officials in dealing with the citizens’ privacy of car. In this article the regulations governing the citizens’ Privacy of car which may be violated by law enforcement officials were interviewed. It can be said, in an overall assessment, the existing laws in this area follow the policy of differential limitations in visible and non-visible crimes. Analysis of Laws and regulations related to this area indicates that although diferent aspects of citizens’ Privacy of car have been sufficiently protected by law, the lack of prediction on the actions of the police in emergency situations, cause arbitrary decision making that, in some cases, leading to violation of citizens' right to privacy of car. Using the logical measures, the findings of this research also indicates two fundamental objectives of securing and maintaining the rights of citizens can be achieved.چگونگی برخورد ضابطان دادگستری با حق حریم خصوصی اشخاص از مهمترین موضوعات حقوقی است که در ارتباط با گستره وظایف و اختیارات پلیس قابل طرح است. تعیین حدود اختیارات و وظایف ضابطان دادگستری باید به گونه ای باشد که در عین حفظ امنیت و نظم عمومی، به حقوق اشخاص به ویژه حق حریم خصوصی آنها تا حد امکان خدشه ای وارد نشود. این پژوهش به بررسی دامنه و ماهیت وظایف و فعالیت های قانونی ضابطان دادگستری در تعامل با حریم خصوصی خودرو شهروندان پرداخته است. در این نوشتار مقررات حاکم بر وضعیت هایی که امکان نقض حریم خصوصی خودروی شهروندان در آن توسط ضابطان دادگستری وجود دارد تحلیل شده است. در یک ارزیابی کلی میتوان گفت که قوانین موجود در مورد این حوزه از حریم خصوصی، در جرایم مشهود و غیرمشهود به درستی از سیاستی افتراقی پیروی کرده است. هر چند ابعاد مختلف حریم خصوصی خودرو شهروندان از حمایت قانونی کافی برخوردار است، ولی پیشبینی نکردن اقدامات پلیسی در وضعیت های اضطراری، در عمل باعث ایجاد برخی رویه های سلیقه ای خلاف قانون میشود که در نهایت منجر به نقض غیرقانونی حق حریم خصوصی خودرو شهروندان میگردد. یافته های این نوشتار حاکی از این است که میتوان با توسل به راهکارهایی منطقی به دو هدف بنیادین ایجاد امنیت و حفظ حق حریم خصوصی خودرو به صورت توأمان دست یافت.https://www.jlj.ir/article_35491_d356c0a79914e2922fdf32f3936a6963.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321Government Support for the Victims in Relation to the Legal Feesحمایت دولت از بزه دیدگان در زمینه تأمین هزینه دادرسی1892103548510.22106/jlj.2019.35485FAعلیرضا میرکمالیعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتینازنین حاجی زادهکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی، وکیل پایه یک دادگستریJournal Article20190321According to domestic law, in the course of criminal proceedings, from the beginning of the filing to the execution of the judgment, there are many costs imposed upon the victim, including legal fees, filing fees and referral fee to the experts. In accordance with fair trial standards and theories explaining the government's responsibility in this regard, imposing these costs on the victim is not compatible with these criteria. In this regard, the right to unrestricted access to the criminal justice system and the judiciary is one of the fundamental rights of the victim and should be considered seriously. The right to fair trial standards is mentioned in international documents such as European Convention on the Compensation of Victims of Violent Crimes and European Convention on Human Rights. Therefore, the imposition of the costs of the proceedings on the victim is one of the most important obstacles to access to criminal justice, it is not correct and is by no means consistent with various theories about the function of the state sovereignty is this area.مطابق قوانین داخلی، در جریان پرونده کیفری، از ابتدای تشکیل پرونده تا مرحله اجرای احکام، هزینههایی بر شاکی و بزهدیده تحمیل میشود. این هزینهها اعم از هزینه دادرسی، هزینههای تشکیل پرونده، هزینه ارجاع به کارشناس مربوطه و غیره است. مطابق با معیارهای دادرسی منصفانه و نظریههای تبیینکننده وظیفه دولت، مانند نظریه قرارداد اجتماعی، نظریه رفاه و همبستگی اجتماعی و نظریه ضمان قهری دولت، تحمیل این هزینهها بر بزهدیده، ناموجه است. در این راستا حق دسترسی بدون محدودیت به نظام عدالت کیفری و دادگستری، یکی از حقوق بنیادین بزهدیده است که در راستای سیاستهای بزهدیدهشناسی حمایتی، باید مورد توجه جدی قرار گیرد. این حق، همچنین یکی از معیارهای دادرسی منصفانه است که در اسناد بینالمللی حقوق بشری مورد اشاره قرار گرفته است. بنابراین، تحمیل نمودن هزینههای دادرسی بر بزهدیده که یکی از مهمترین موانع دسترسی عدالت کیفری است، صحیح نیست و به هیچوجه با نظریههای مختلف درباره وظیفه حاکمیتی دولت در این باب و رهیافتهای بزهدیدهشناسی حمایتی سازگار نیست.https://www.jlj.ir/article_35485_fe5d298f036467feb025f682a548a2e1.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-43588310520190321A Survey on the Conflict of Harm Principle and Free Will in Criminalisation of Abortionتعارض اصل ضرر و اصل آزادی اراده در جرم انگاری سقط جنین2112343549210.22106/jlj.2019.35492FAاسماعیل هادی تبارعضو هیأت علمی دانشگاه مازندرانمریم مهری متانکلاییدانش آموخته دکتری دانشگاه مازندرانJournal Article20190321Abortion is known as a crime in numerous legal systems in the world. Criminalization basis is different due to religious, ethical and philosophical points of view and also several lawyers are pro or against criminalization and decriminalization of abortion. Abortion is related to the fetus life from one hand, and therefore protection of fetus life and its respect is the most important basis of criminalization. On the other hand, supporting mother’s rights and respect her freedom is the reason of decriminalization of abortion. The first group or pro- life lawyers form their debates on the basis of refraining from harm others which is known as “harm principle”. The second group reason concerning free will that is called “liberalism”. Thus, “harm principle” and “free will” are against each other. The main issue of this difference and disagreement is the concept and meaning of the fetus legal personality and the time it begins. Accordingly, if one believes that the fetus does not have legal personality there will be no conflict. Hence, this essay is to investigate “harm principle” and “free will” in criminalization of abortion.سقط جنین، در اکثر نظام های حقوقی دنیا جرم انگاری شده است. مبانی جرم انگاری، بر حسب رویکردهای مذهبی، اخلاقی و فلسفی، متفاوت بوده و جرم انگاری و جرمزدایی از آن نیز موافقان و مخالفان گستردهای دارد. این موضوع، از سویی با حیات جنین مرتبط می باشد و از این دیدگاه، مباحث مربوط به حفظ حیات و احترام به آن، مهمترین مبنای جرم انگاری است و از سوی دیگر، حمایت از حقوق مادر و احترام به آزادی اراده او، گروهی را به جرمزدایی از آن سوق داده است. مبنای گروه نخست، غالباً، بر اصل خودداری از ورود زیان به دیگری استوار می باشد که از آن به «اصل ضرر»، تعبیر و توصیف میگردد. گروه دوم نیز مبنای موردنظر خویش را «اصل آزادی اراده» بیان نموده و از این منظر به توجیه مدعای خویش می پردازند. بنابراین، دو اصل ضرر و آزادی اراده در برابر یکدیگر قرار گرفته و تعارض ایجاد میگردد. پرداختن به مفهوم شخصیت حقوقی جنین و زمان ایجاد آن، محوری ترین موضوع و کانون اختلاف این تعارض است؛ چه آنکه در فرض عدم پذیرش شخصیت حقوقی جنین، این تعارض بروز و ظهور نمی یابد. لذا واکاوری اصول پیشگفته در جرم انگاری سقط جنین، در این نوشتار مورد اهتمام قرار می گیرد.https://www.jlj.ir/article_35492_c9db72a609f5c987079a67bfe611e7f4.pdf