حقوق ارتباطات
بهناز احمدوند؛ باقر انصاری
چکیده
حق پاسخ به دنبال ایجاد تعادل بین حقوق مطبوعات آزاد با حقوق شهرت، شرافت و حیثیت افراد تحت پوشش مطبوعات است و در وهله اول از حق آزادی بیان و رسانه نشئت گرفته است. حق پاسخ یک ابزار قانونی است که برای پاسخگویی مطبوعات به دلیل گزارشهای اشتباه یا نادرست یا متضمن هتک حرمت و توهین استفاده میشود. اهداف اصلی حق پاسخ کاهش اثرات مضر اخبار و گزارشهای ...
بیشتر
حق پاسخ به دنبال ایجاد تعادل بین حقوق مطبوعات آزاد با حقوق شهرت، شرافت و حیثیت افراد تحت پوشش مطبوعات است و در وهله اول از حق آزادی بیان و رسانه نشئت گرفته است. حق پاسخ یک ابزار قانونی است که برای پاسخگویی مطبوعات به دلیل گزارشهای اشتباه یا نادرست یا متضمن هتک حرمت و توهین استفاده میشود. اهداف اصلی حق پاسخ کاهش اثرات مضر اخبار و گزارشهای نادقیق و اشتباه، بازدارندگی مطبوعات و اطمینان از دریافت اخبار گسترده صحیح برای عموم است. بسیاری از کشورها حق پاسخ و حق تصحیح را متمایز می کنند. مورد اول زمانی مورد استناد قرار میگیرد که مطبوعات، اطلاعات و اخبار و عقاید یا واقعیات نادرستی منتشر میکنند و حقوق ذاتی یک فرد (مانند شهرت، حریم خصوصی، حیثیت و غیره) نقض میگردد. مورد دوم صرفاً زمانی مورد استناد قرار می گیرد که مطبوعات اطلاعات نادرست را منتشر میکنند. در نظامهای حقوقی سرآمد، سرچشمه شناسایی یا عدم شناسایی این حق، قانون اساسی است و در برخی دیگر قوانین عادی حق پاسخ را شناسایی و محدودیتهای اجرای آن را تنظیم کردهاند. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال یافتن مبنای نظری و شرایط و محدودیتهای اجرای حق پاسخ در تعدادی نظام حقوقی شاخص و حقوق ایران است.
حقوق عمومی
باقر انصاری
چکیده
دسترسی افراد به اینترنت یکی از موضوعات روز در سطح بینالمللی و ملی است که از زوایای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی مورد بحث قرار میگیرد. از منظر حقوقی، پرسشهای مطرح دراینباره آن است که آیا دسترسی به اینترنت حق افراد است. اگر حق افراد است، چه محتوایی دارد و چگونه قابلتحقق است؟ این مقاله، برای پاسخ به پرسشهای ...
بیشتر
دسترسی افراد به اینترنت یکی از موضوعات روز در سطح بینالمللی و ملی است که از زوایای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی مورد بحث قرار میگیرد. از منظر حقوقی، پرسشهای مطرح دراینباره آن است که آیا دسترسی به اینترنت حق افراد است. اگر حق افراد است، چه محتوایی دارد و چگونه قابلتحقق است؟ این مقاله، برای پاسخ به پرسشهای مذکور، به مطالعه در منابع بینالمللی و رویههای ملی و واکاوی دیدگاههای مطرح دربارۀ مبنا و محتوای حق مذکور پرداخته و به این نتیجه رسیده است که دیدگاه غالب این است که دسترسی به اینترنت حق افراد است، ولی در مورد محتوای آن مناقشه وجود دارد. با وجود این، میتوان حق اتصال به اینترنت، اصل بیطرفی، حق بینامی، حق استفاده از فناوری رمزگذاری و حق بر امن و شفافبودن اینترنت را بهعنوان عناصر اصلی این حق شناخت. همچنین این حق، بهطور عمده، جنبۀ شکلی و ساختاری دارد تا ماهوی. یعنی به اصل دسترسی به اینترنت مربوط است، نه به محتوایی که در نتیجۀ دسترسی مبادله میشود.
علی انصاری؛ جواد عسگری دهنوی
چکیده
اختلافات تجاری در عرصهی بینالملل از طریق مکانیسم داوری حل و فصل میگردد. در نهاد داوری به عنوان مرجعی مناسب و قابل اعتماد برای حل و فصل اختلافات تجاری، موضوع ایرادات به عنوان شکلی از دفاع طرفین مطرح میشود. ایرادات با توجه به آثاری که ممکن است بر جریان داوری داشته باشند، دو گونهاند؛ ایرادات با اثر مانع موقتی و ایرادات با اثر مانع ...
بیشتر
اختلافات تجاری در عرصهی بینالملل از طریق مکانیسم داوری حل و فصل میگردد. در نهاد داوری به عنوان مرجعی مناسب و قابل اعتماد برای حل و فصل اختلافات تجاری، موضوع ایرادات به عنوان شکلی از دفاع طرفین مطرح میشود. ایرادات با توجه به آثاری که ممکن است بر جریان داوری داشته باشند، دو گونهاند؛ ایرادات با اثر مانع موقتی و ایرادات با اثر مانع دایمی. با اینکه غالب مقررات حاکم بر ایرادات در زمرهی قواعد تکمیلی هستند و توجه به آنها حسب مورد منوط به ابراز آن توسط طرف یا طرفین دعوا میباشد، ولی برخی از آنها قواعد آمره بوده و با نظم عمومی ارتباط دارند. قانون داوری تجاری بینالمللی ایران با اینکه در نوبهی خود تحولی ستودنی در عرصهی تجارت بینالملل به حساب میآید، از این حیث که بحث ایرادات را تبیین ننموده و صرفاً کلیتی از آن را مطرح کرده است، با خلاء اساسی مواجه است. پژوهش حاضر با مد نظر قراردادن اینکه طرفین دعوی در داوری تجاری بینالمللی چه ایرادهایی میتوانند مطرح نمایند و اثر آن چه خواهد بود، به بررسی ایرادات با اثر مانع موقتی و تصمیم اتخاذی داوران نسبت به ایراد خواهد پرداخت.