قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358799020150622Article 38 of Constitution of Islamic Republic of Iran (Prohibition of Torture): Explaining its Principles and Reviewing the Existing Criminal Policy Thereofتبیین مبانی و نقد سیاست کیفری ایران در زمینه منع شکنجه7361438710.22106/jlj.2015.14387FAاحمد حاجی دهآبادیدانشیاردانشگاه تهران، پردیس قمابراهیم احمدیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه تهران، پردیس قمجلالالدین صمصامیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه مازندرانJournal Article20150922Torture is one of the most serious crimes against human rights. From the perspective of Islamic law as well as human rights rules, the reason of its prohibition is insolence to human dignity and integrity. In article 38 of constitution, torture has been forbidden by legal system of Islamic Republic of Iran. The basis of this Article is Islamic law and its international conventions. All religious arguments have absolutely prohibited human's persecution and ill-treatment. Global community also seeks to eradicate this ominous phenomenon. Iranian criminal system has predicted torture as a crime in support of principles of Islamic Republic of Iran's Constitution. Article 578 of Islamic Penal Code has described torture as a crime. This article has weaknesses and shortcomings. Therefore, it cannot support efficiently Article 38 of constitution. Amendment of this article according to the Article 38 of constitution of Islamic Republic of Iran can be an important step towards preventing this crimeشکنجه از زمرهی مهمترین جرایم علیه حقوق بشر میباشد. مبنای عدم مشروعیت این عمل، چه از لحاظ تعالیم مکتب اسلام و چه از لحاظ قواعد حقوق بشر، توهین به کرامت و شرافت انسان است. نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران با صراحت تمام، ممنوعیت مطلق شکنجه را مورد پذیرش قرار داده است. مبنای این حکم را میتوان در آموزه های مکتب مقدس اسلام و همچنین کنوانسیون های بین المللی مربوط به ممنوعیت شکنجه جستجو کرد. عموم و اطلاق ادلهی شرعی، ایراد هر نوع اذیت و آزار نسبت به انسانها را ممنوع دانسته است و جامعهی جهانی نیز به شدت به دنبال ریشهکن کردن این پدیدهی شوم می باشد. نظام کیفری ایران به متابعت از اصول اساسی نظام حقوقی ایران و در راستای حمایت کیفری از اصول قانون اساسی اقدام به جرم انگاری شکنجه کرده است. مادهی 578 قانون مجازات اسلامی جرم شکنجه را مورد حکم قرار داده است. این ماده به واسطهی نواقصی که دارد نمیتواند ضمانت اجرای شایستهای برای اصل 38 قانون اساسی باشد. ولی به هرحال با عنایت به این که اصل 38 قانون اساسی به نحو مطلوبی مسئلهی ممنوعیت مطلق شکنجه را مطرح کرده است، با اصلاح قوانین عادی و همسو کردن آنها با اصول قانون اساسی میتوان قدم بزرگی در پیشگیری از ارتکاب این جرم برداشت.https://www.jlj.ir/article_14387_f13f5eec1255a41227fafe22a92ac6bd.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358799020150622An Overview about Civil Arsh Nature and its Basisتاملی درباره ماهیت و مبنای ارش مدنی37611438810.22106/jlj.2015.14388FAعلی اکبر ایزدی فرداستاد دانشگاه مازندران- گروه حقوق خصوصیمهدی فلاحدانشجوی مقطع دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران0000-0002-5841-712XJournal Article20150922About the nature, meaning and basis of civil Arsh, both in jurisprudence and Iranian law, the debate has broken out, so that some authors considered Arsh as a non-contractual responsibility that difference between value of healthy goods and defective one, only in market price, should be the criteria to calculate amount of Arsh. Some others criticized these comments and believe in this idea that Arsh is compensations and damages that the buyer, due to defect of goods, sustains. In contrast, one group has considered Arsh as reciprocal responsibility that must be paid of the same price. About Arsh it can be said that neither it is non-fungible liability nor reciprocal responsibility and nor reparation and compensation, but it is a way to implement and perform commitments agreed in the contract. When the parties proceed to contract based on the balance of considerations value, if this obligation, for some reasons such as being the object of contract defective, is violated, so this violated commitment should be implemented again. Arsh makes agreed obligation be enforced, in relation to balancing between the value of goods and its consideration. So mutual agreement or compromise is the basis of Arsh, As if contract provisions, and parties commitment is based on the principle of equal value of considerations and seller's responsibility to pay Arsh, is contractualدر باب ماهیت و مبنای ارش مدنی، هم در فقه و هم در حقوق ایران، بحثهای بسیاری درگرفته است، به گونهای که برخی ضمان ارش را ضمان ید یا ضمان قیمی تلقی نموده و نفس تفاوت قیمت مبیع سالم و معیوب در بازار را، ملاک تعیین میزان ارش میدانند و برخی، با انتقاد از این نظر، ارش را غرامت و جبران خسارتی میدانند که به دلیل عیب مبیع، بر خریدار وارد میشود. گروهی هم، ضمان ارش را ضمان معاوضی قلمداد نموده که باید از عین ثمن پرداخت گردد. در رابطه با ماهیت ارش میتوان گفت که این ضمان، نه ضمانی قیمی است، نه ضمان معاوضی، نه ضمان ناشی از نقض عهد و نه غرامت بلکه، شیوهای برای اجرای تعهد توافق شده در خود عقد است. وقتی طرفین عقد، بر مبنای تعادل ارزش عوضین به انعقاد قراردادی مثل بیع، مبادرت میورزند، اگر این تعهد، به دلایلی همچون معیوب بودن مبیع، نقض گردد، باید به گونهای این تعهد منقوض، اجرا گردد. پرداخت ارش سبب می شود که تعهد مورد توافق طرفین در رابطه با برقراری تعادل میان ارزش عوض و معوض، به اجرا در آید، بر این اساس که مبنای ضمان ارش، تراضی طرفین است و مفاد قرارداد طرفین، بر این اصل و تعهد استوار است که ارزش عوضین در قرارداد، نسبتا برابر باشد. پس، مسئولیت بایع در پرداخت ارش، بر این مبنا که ناشی از مفاد قرارداد و تراضی طرفین بر برابری ارزش عوضین می باشد، مسئولیتی قراردادی است.https://www.jlj.ir/article_14388_26b39a36d5df7fb2478259f72795c543.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358799020150622The new approach of criminal law in burden of proof of the defensesرویکرد نوین حقوق کیفری در موضوع بار اثبات دفاعیات63841438910.22106/jlj.2015.14389FAعبدالوحید زاهدیدکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتینسرین مهراعضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150922Being guilty in criminal law is one aspect of criminal proceeding and being prosecuted and punished is another one. In fact, it is on the basis of procedural rules that crime is proved and the offender is sentenced and punished. What is of significant importance in proving the crime and culpability of the accused is 'burden of proof of the crime and the presented defenses' in criminal trial. The burden of proof is the answer to the question that which person or authority should prove his claim in criminal trial. What is discussed in here is not the existence of proof but the important is the responsibility and duty to prove it. Should the prosecution undertake the burden of proving his claim, in case of not succeeding in it, the defendant will be acquitted. Conversely, if it is the defendant who should bear the burden of proving his claim, in case of failure to provide adequate and appropriate proof, he will be sentenced. Obviously, the outcome of trial is in close connection with placing the burden of proof upon the defendant or the prosecution. The general rule in criminal prosecution puts the burden of proof of constituting elements of crime on the prosecution. Iranian Constitution considering this important matter has allocated its Article 37 to the 'presumption of innocence' which says: "Innocence is the basic principle. No person is considered legaly guilty, except in cases where his guilt is established in a competent court" and thus the defendant is exempt from proving his innocence. But in respect of the defenses including justifications and excuses, it's the defendant who claims existence of them during the commitment of crime. The question raised here is that in spite of the presumption of innocence, is the burden of proof of the existence of justifications and excuses on the defendant? or is it the duty of the prosecution, as the public authority of prosecution, to prove all elements of crime and absence of all impediments to prosecution and punishment? This question becomes even more important when the new approach of criminal law considering crimes such as economical crimes and security crimes, moves toward limiting the presumption of innocence and wastage of suspected persons rights. صرف ارتکاب رفتار مادی مجرمانه نمی تواند منجر به محکومیت شخص مرتکب شود بلکه اثبات جرم و انتساب رفتار مجرمانه به شخص مرتکب است که منجر به محکومیت وی به مجازات جرم ارتکابی می گردد. در واقع بر مبنای قواعد شکلی است که وقوع جرم اثبات شده و مجرم محکوم و مجازات می شود. مسئله حائز اهمیت در اثبات وقوع جرم و مجرمیت متهم، " بار اثبات جرم و دفاعیات مطروحه" در روند رسیدگی کیفری می باشد. بار اثبات، پاسخ به این سئوال است که چه شخص یا مقامی باید در جریان رسیدگی کیفری ادعای خود را اثبات نماید. در این جا بحث بر سر وجود دلیل نیست بلکه مهم مسئولیت و وظیفه ی اثبات می باشد. اگر دادستان( مقام تعقیب) بار اثبات ادعای خود را بر عهده داشته باشد، در صورت عدم اثبات، متهم تبرئه می شود. بالعکس اگر متهم باید بار اثبات ادعای خود مبنی بر وجود دفاع را تحمل کند، در صورت عدم ارائه ی دلیل کافی و مناسب، متهم محکوم می گردد. بدیهی است نتیجه ی محاکمه رابطه ی تنگاتنگی با قرار دادن بار اثبات بر دوش متهم یا دادستان دارد. در خصوص دفاعیات آمده در قوانین جزائی شامل عوامل موجهه جرم و عوامل رافع مسئولیت کیفری و بار اثباتی آن ها، قوانین جزایی و دکترین نظر واحدی را ارائه نداده و اتفاق نظری در این موضوع وجود ندارد. در این مقاله سعی شده با رویکرد نوین حقوق کیفری مبنی بر شکل گیری تئوری " قواعد جامع"در مقابل " قواعد نقض پذیر" در حقوق اروپایی و نفوذ تدریجی آن در قوانین داخلی، پاسخ به این مسئله به نحو دقیق تری مورد بررسی قرار گیرد و مشخص گردد که با تمسک به مفهوم گسترده مجرمیت و شمول عدم وجود موانع تعقیب در تعریف مجرمیت علاوه بر احراز عناصر جرم و شرایط مسئولیت کیفری، دادستان مسئول اثبات تمامی عناصر جرم و نقض تمامی موانع تعقیب و مجازات شناخته می شود.https://www.jlj.ir/article_14389_334d5516e6e573618ebda39a05cacde8.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358799020150622Disregarding Interest in Transfer of Property by an Agentعدم رعایت مصلحت در انتقال مال از سوی وکیل851001439010.22106/jlj.2015.14390FAعباس زمانیگروه حقوق خصوصی.واحد مرودشت.دانشگاه آزاد اسلامی ،قاضی دادگستریJournal Article20150922According to article 667 of Iranian civil code, all transactions in which an agent transfers an ownership on behalf of another, He must regard to interest of his principal measure of compliance of interest in respect of the transfer which is transferred to common price or reasonable consideration. This subject should be considered from two points of view: first, the Legal form of agency. Because it maybe conclude as “Limited”, “General” and “Public” forms; however, it should be noted that , In the first kind of agency, the agent cannot exceed of his authority, but in the other types he must regard interest of his principal. Second, consequence of disregard of interest in transfer of property by The Agent. Sometimes, the transfer which is disregarded principal interest by his agent is the only lead to liability of him. Moreover, the contract will be voidable when he has been abusing his power.در کلیه معاملاتی که شخصی به وکالت از دیگری مالی را منتقل میکند، بر مبنای ماده 667 قانون مدنی باید مصلحت موکل خود را رعایت کند. درعقود معوض و مغابنی وکیل در راستای تامین مصلحت موکل خویش، باید تعادل در عوضین را رعایت کند. معیار رعایت مصلحت در این خصوص انتقال به ثمن عرفی است؛ که اصطلاحاً به آن «ثمن المثل» میگویند. این موضوع از دو منظر قابل توجه است، اول: از حیث شیوه وکالت اعطایی ،زیرا وکالت ممکن است؛ «خاص» ، «مطلق» و «عام» باشد. در وکالت خاص ،حدود اختیار وکیل از حیث ثمن مشخص است؛ اما در دو شکل دیگر رعایت مصلحت موکل ضروری است. دوم: ازحیث ضمانت اجرای عدم رعایت مصلحت در انتقال مال از سوی وکیل است .گاهی انتقال بدون رعایت مصلحت موکل صرفا موجب مسئولیت وکیل است، اما گاه باالاخص وقتی سوءنیتی وجود داشته باشد، عقد غیر نافذ است.https://www.jlj.ir/article_14390_37943367c078e143618e8f67274e5e23.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358799020150622Transaction of Future Propertyمعامله به مال آینده1011271439110.22106/jlj.2015.14391FAعباس کریمیاستاد گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانهادی شعبانی کندسریدانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20150922The possibility of transaction of future property is studied in this article. The purpose of doing this paper is studying of the bases of nullity of transaction of future property and designing of the general rule for these transactions, and we were encountered to this question that why the famous of jurists and lawyers knew as nullity transaction of future property, and how much the given arguments are valid and also in what cases it is possible to know truth the transaction of future property under a general rule. The result was that transaction of future property has known as nullity mainly because of some Jurisprudential exemplum (called <em>Revayat</em> in Islamic jurisprudence) and the forbidden of belonging of possession of nonexistent and its uncertainty, while there are also some Jurisprudential exemplum indicating the truth of transaction of future property. Moreover, prompt possession is not the inherent prerequisite of possessive contracts and possession takes place after the emersion of the subject of contract. In addition, transaction of future property is not uncertain and should be known as truth, if there is conjecture of creation of the property in the future according to the normal routine of affairs. Therefore, the existence of subject of contract meanwhile of conclusion is not of the main conditions and general rule and is necessary only in the cases which the mind basis of the parties is on the transaction of existent propertyدر این مقاله، امکان معامله به مال آینده مورد بازبینی قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مبانی بطلان معامله نسبت به مال آینده و طرح قاعده عمومی برای چنین معاملاتی بود و با این پرسشها مواجه بودیم که به چه دلیل مشهور فقها و حقوقدانان معامله نسبت به اموالی را که در آینده به وجود میآیند، باطل دانستهاند و استدلالهای طرح شده تا چه حد اعتبار دارد و همچنین، در چه مواردی میتوان تحت یک قاعده عام، معامله به مال آینده را صحیح دانست. نتیجه حاصل شده این بود که معامله به مال آینده عمدتاً به دلیل برخی از روایات وارده و منع تعلق تملیک به معدوم و غرری بودن آن باطل دانسته شده است، در حالیکه روایاتی نیز مبنی بر صحت معامله به مال آینده وارد شده است. به علاوه، تملیک فوری مقتضای عقود تملیکی نیست و تملیک پس از پیدایش موضوع قرارداد صورت میگیرد. همچنین، معامله به مال آینده، در صورتی که ظن ایجاد آن اموال در آینده و طبق روال عادی امور وجود داشته باشد و از حالت بخت و احتمال خارج شود و حالت ریسک و خطر شدید نداشته باشد، غرری نیست و باید صحیح شمرده شود. از این رو، وجود مورد معامله حین عقد از شرایط اساسی و قاعده عمومی قراردادها نیست و تنها در مواردی ضرورت دارد که بنای طرفین بر معامله به مال موجود باشد.https://www.jlj.ir/article_14391_297e997addef6ebaf21c4561c0bbff9e.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358799020150622Concept and Types of RePealing Lawمفهوم و صورتهای نسخ قانون1291541439210.22106/jlj.2015.14392FAاقبالعلی میرزاییاستادیار گروه حقوق دانشگاه شهرکردJournal Article20150922By repealing a law it ceases to be valid and by wich the law's life terminate. In traditional approach abrogation takes in two manners: expressly and impliedly. This Thesis effort is to amend this theory. Abrogation is only express and it takes when legislator specify repealed law. But when judge cannot reconcile between two conflicting laws, his main task is to override one of them.Regarding the purport of laws and argueing pro or con alaw in persuasive manner is exclusive way to proclaim tacit abrogation or predomination of it. Indeed judge has not authority to rescind law. Therefore implied repealing is matter of construction and metaphorical expression. Abrogation takes in four manners: Total, partial, subordinative and relative. By total abrogation legislator repeals abody of laws. Wereas in partial repeal only some sections of a law is abrogated. In subordinate repealing one law is rescineded, ipso facto, in subject to another law. Finally relative abrogation (=derogation) is abolishing of a law, as by subsequent act wich limits its scopeنسخ قانون در اصطلاح حقوقی و در بیانی ساده عبارت است از: بی اعتبار شدن قانونی که در تاریخ معیّن وضع شده به وسیله قانونی دیگر که پس از آن وضع میشود. برخلاف آنچه شایع و مشهور شده است، تقسیم نسخ به دو نوع صریح و ضمنی قابل دفاع نیست. زیرا مطابق مفهوم نسخ، فقط قانونگذار میتواند قانونی را که خود پیشتر وضع کرده است، نسخ نماید و این مهم زمانی محقق میشودکه به صراحت اعلام شود: این یا آن قانون منسوخ است؛ تنها در این صورت نسخ قانون واقع شده و اعتبار آن زایل می شود. لیکن، نسخ ضمنی قانون که در پی تفسیر قوانین متعارض و ناتوانی از جمع آنها اعلام میشود، نه از اقسام نسخ قانون که از قواعد تفسیر و رفع مغایرت قوانین است. بر این مبنا، ماهیت نسخ یکی بیش نیست اما، به گونهها یا صورتهای مختلف ظاهر می شود؛ بر این مبنا، چنانچه کلیة مادهها و مقررات یک قانون منسوخ گردد، نسخ کلی آن محقق است. لیکن، در صورت وقوع نسخ جزئی قانون، نه تمامی مقررات آن بلکه دست کم یک حکم و یا چند ماده قانون یا بخشهایی از آن نسخ میشود. بهعلاوه، با لغو شدن قانون معین نسبت به برخی افراد و موضوعات معین، نسخ نسبی یا تخصیص آن محقق است. بالاخره اینکه برخی قوانین، برحسب طبیعت خود، به تبع قانون دیگر منسوخ می شوند. درنتیجه، صورتهای نسخ قانون عبارت است از: نسخ کلی، نسخ جرئی، نسخ نسبی و نسخ تبعی قانون. به علاوه، نسخ تبعی در مورد قوانین تفسیری، اذنی، مکرر و قوانین احاله کننده صادق است.https://www.jlj.ir/article_14392_8351b3cbbe6969a3083ff1b6b7668405.pdf