per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
7
32
10.22106/jlj.2016.18907
18907
Research/Original/Regular Article
حق کسبوپیشه و تجارت در فرض تخریب واحد تجاری (تحلیل و نقد رویه قضائی)
Good Will In Case Of Destruction of Business Unit (Judicial Procedure Analysis And Criticism)
محمدمهدی الشریف
alsharif46@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان
با توجه به پایان نداشتن اجارههای مشمول قانون روابط موجر و مستأجر 1356 و امکان ادامه تصرف مستأجر حتی پس از اتمام مدت اجاره، این احتمال که واحد تجاری در طول زمان تلف یا اتلاف شود، احتمال نادری نیست. با وجود این، قانونگذار در این گونه موارد تکلیف حق کسبوپیشه را روشن ننموده است. رویه قضایی نیز در این خصوص مضطرب و مختلف است. برخی حکم به انتفای حق نموده و برخی به بقای حق مایلاند. به نظر میرسد پاسخ به این پرسش در گرو تعیین تکلیف وضعیت رابطة استیجاری پس از نابودی عین است، زیرا اگر حق کسبوپیشه را یک حق عینی و به معنای حق بقای «مستأجر» در «عین مستأجره» بدانیم، این حق فرع بر وجود عین و رابطة استیجاری است. البته در فرض اتلاف که موجر یا ثالث عامل تخریب واحد تجاری است، هر چند حق کسبوپیشه به تبع تلف عین از بین میرود اما موجر یا ثالث از باب مسئولیت مدنی و اتلاف حق غیر، در قبال مستأجر مسئول جبران آن است. در هر صورت فرض بقای رابطه استیجاری و الزام موجر یا ثالث به بازسازی عین برای حفظ حق مستأجر منتفی است.
According to the fact that rents included in 1977 law of tenant- landlord and possibility of a tenant occupation even after the end of the lease, this probability that business unit might get damaged or destructed over time is not a rare phenomenon. Hence, in this regard, legislator has not solved the problem related to the good will. Judicial procedure is also different from this perspective. It seems that giving an answer to this question is due to determining the rental relationship status after the destruction of the substance because. If we consider the business right as a real right causing the tenant to remain in the leasehold, this right is subject to the object and rental relationship. Of course on premise the destruction in which the tenant or a third party is the agent of loss; however the good will fades away by destruction of the object, the landlord or third person is responsible for compensation from wasting the right of another and civil responsibility point of view. Anyway, assuming the rental relationship to remain and obligation of landlord or third person to reconstruct the object in order to keep the rights of tenant is no longer possible.
https://www.jlj.ir/article_18907_3883de79bcd6d589aab0c99900f40721.pdf
حق کسبوپیشه و تجارت
عقد اجاره
اتلاف
تلف
عین مستأجره
Good Will
Lease Contract
Wasting
to be Wasted
Leasehold
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
33
52
10.22106/jlj.2016.18908
18908
Research/Original/Regular Article
استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای از منظر حقوق بینالملل با تأکید بر حق غنیسازی ایران
Peaceful Use of Nuclear Energy in International Law with Emphasis on Iran’s Uranium Enrichment
مجتبی بابایی
mojtaba.babaee@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
گرایش روزافزون به استفاده صلحآمیز از انرژی اتمی در کنار ترس از گسترش تسلیحات هستهای و وقوع جنگی هستهای، جامعه بینالمللی را به انعقاد معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (1968) سوق داد. منع گسترش سلاحهای هستهای، حق استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای برای همه اعضا و خلع سلاح هستهای، سه ستون اصلی این معاهده را شکل میدهند. با وجود این، مفهوم، دامنه شمول و حدود حقوق و تعهدات دولتهای عضو در رابطه با این ستونها، همواره از مسائل مورد اختلاف گروههای مختلف دولتها، بهویژه کشورهای دارنده سلاح هستهای و کشورهای فاقد سلاح هستهای بوده است. مناقشه بر سر فعالیتهای هستهای ایران، از جمله موضوع حق غنیسازی اورانیوم، نمونه بارزی از این اختلافات است. بر پایه یافتههای تحقیق حاضر، استفاده از انرژی هستهای حقی عام و ذاتی است که کلیه دولتها به موجب حقوق بینالملل عام از آن برخورداند. اما این حق عام، در معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای با تعهد به عدم گسترش و ساخت سلاح هستهای محدود شده است. به این ترتیب، هر دولت، تا زمانی که چنین تعهدی را نقض ننموده از کلیه حقوق خود، شامل غنیسازی اورانیوم برخوردار است.
The increasing tendency to peaceful uses of atomic energy alongside the fear of proliferation of nuclear weapons and nuclear war led the international community to conclude the 1968 treaty on non-proliferation of nuclear weapons (NPT). The non-proliferation of nuclear weapons, the right to use peaceful nuclear energy and nuclear disarmament are three main pillars of the treaty. However, the concepts, contents and limits of rights and obligations of state parties to the treaty on the pillars, constantly have been the subject of disagreement among different groups of states, notably among Non-nuclear states and nuclear states. The recent challenge on Iranians nuclear activities including the Iran’s right to enrich uranium is a clear instance of these disagreements. This article described the legal nature, its contents and limits of right to use peaceful nuclear energy as one of the main pillars of NPT and then, analyzed the Iranians right to enrich uranium. The use of nuclear energy is a general and inherent right of all states under general international law. However, this right is limited to the non-proliferation and manufacturing nuclear weapon by NPT.
https://www.jlj.ir/article_18908_4bdef2fd7dae2f44e2fbc0db060ade76.pdf
حق استفاده مسالمتآمیز از انرژی هستهای
حقوق بینالملل عام
غنیسازی اورانیوم
معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (ان.پی.تی)
Right to Peaceful Use Of Nuclear Energy
general International law
Inalienable Right
Uranium Enrichment
Treaty On Non-Proliferation Of Nuclear Weapons (NPT)
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
53
78
10.22106/jlj.2016.18909
18909
Research/Original/Regular Article
فراز و فرود حاکمیت در مقابله با شورشها و ناآرامیهای داخلی در پرتو حقوق بینالملل
The Ups and Downs of Sovereignty in the Face of Internal Tensions and Disturbances in the Light of International Law
حیدر پیری
heidar.piri@gmail.com
1
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل و مدرس دانشگاه
افزایش شمار شورشها و اغتشاشات داخلی بهویژه در چند دهه گذشته، به عنوان یکی از دغدغههای اصلی جامعه بینالمللی، سبب شده است که دولتها با توجه به اینکه امنیت و حاکمیتشان را در خطر میبینند، به بهانه و با استناد به منافع ملی حیاتی خود برای مقابله با این وضعیتها به گونههای مختلف، حقوق بنیادین این انسانها را نقض و در عین حال اقدامات خود را قانونی جلوه داده و مدعی رعایت حقوق بینالملل میشوند. امروزه در پرتو نظم حقوقی بینالمللی جدید، جامعه بینالمللی نسبت به نظام حقوقی حاکم بر این وضعیتها بیتفاوت نیست. اسناد و نهادهای بینالمللی حاکم بر رفتار دولتها این اعمال ناقض حقوق را منع و نقض شایانی در توسعه و تدوین حداقلهای بنیادین قابل اعمال در این وضعیتها دانسته و اعلام نمودهاند که شورشها و ناآرامیهای داخلی، دیگر در انحصار حاکمیت ملی دولتها قلمداد نمیشوند و برای جلوگیری از خشونتهای داخلی باید اقدامات شایستهای در سطح ملی و بینالمللی صورت گیرد. بنابراین، رویکرد جدید جامعه بینالمللی نشان از تسری حداقل معیارهای حقوق بنیادین بشردوستانه بدون در نظر گرفتن زمان و مکان و در هر شرایطی در چنین وضعیتهای اضطراری است. در این مقاله سعی شده است تا قواعد بینالمللی حاکم بر رفتار دولتها در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.
Increases in the number of internal tensions and disturbances particularly in the last few decades have caused States seeing their security and sovereignty at risk. So, they have committed severe violations of the fundamental rights of people. Nevertheless, they ligitimize their activities and claim the observance of International Law. Documents and international institutions governing the behavior of states consider these measures as the exercise of rights violations and greatly prohibit them and declare that internal tensions and disturbances are no longer considered in the exclusive sovereignty of states and to prevent domestic violence tragedies and disasters, extensive and appropriate measures should be taken at national and international level. Therefore, the new approach of the international community demonstrates the extension of the minimum standards of International Humanitarian Fundamental Law irrespective of time and place to any situation of internal tensions and disturbances and other life-threatening emergencies which lead to threat the existence of a nation. In this article, we’ve tried to investigate International rules (customary and conventional) governing the conduct of states during internal tensions and disturbances and their impact on the protection of International Humanitarian Fundamental Law and state authority facing such situations from the perspective of international law.
https://www.jlj.ir/article_18909_ec27993c21ed7f34a555ec9c99efa923.pdf
منافع ملی حیاتی
ناآرامی داخلی
حقوق بشردوستانه
حقوق بشر
وضعیت اضطرار
The Vital National Interest
Internal Tension
Humanitarian Law
human rights
Emergency Situations
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
79
97
10.22106/jlj.2016.18910
18910
Research/Original/Regular Article
چالشهای فقهی- حقوقی حضور گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی
Challenges of Non-Muslim Tourists across Islamic Countries Regarding To the Domestic Laws and International Regulations
سید علیرضا میرکمالی
a_mirkamali@sbu.ac.ir
1
محمدمهدی حسنی
m.hassani@isu.ac.ir
2
سحر رجبی فرد
rajabifard@ut.ac.ir
3
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق(ع)
دانشجوی دکتری فقه و حقوق دانشگاه تهران
رفتوآمد شهروندان کشورهای مختلف از ضرورتهای اجتنابناپذیر است و عدم توجه به این مسأله پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت. دین اسلام گردشگری و آثار مثبت آن را مدنظر داشته است و از اینرو آیات مختلفی از قرآن کریم و روایات مأثوره از ائمه معصومین علیهمالسلام با امر و تشویق به «سیر» و «سیاحت» و «سفر» ابعاد مادی و معنوی گردشگری را مورد توجه قرار دادهاند. فقه اسلامی نیز با بهرهگیری از قرآن و سنّت و با امعاننظر به ضرورت و اهمیت مسأله گردشگری و جهانگردی برای ورود و حضور غیرمسلمانان در کشور اسلامی ضوابطی را متناسب با وضعیت آنان تعیین نموده است. در مورد چالشهای فقهی حضور گردشگران غیرمسلمان در کشور اسلامی مباحث متعددی قابل طرح است. ابتدا پاسخ به این سئوال ضروری مینماید که آیا ورود اولیّه غیرمسلمانان به کشور اسلامی و اقامت آنان در آنجا امکانپذیر است یا خیر؛ و وضعیت رفتوآمد آنان در گستره کشور اسلامی چگونه میباشد؟ پس از پاسخ به این سئوالات باید بازدید گردشگران غیرمسلمان از اماکن مقدّس مورد بررسی قرار بگیرد. در ادبیات فقهی ما این موضوعات تحت سه عنوان «ورود کفّار به مسجدالحرام»، «سکنیگزینی کفّار در سرزمین حجاز» و «ورود کفّار به مساجد» مورد بحث قرار گرفتهاند. بحث تفصیلی در دو مورد نخست بهدلیل مبتلابه نبودن در کشور ما بیفایده خواهد بود اما بررسی ورود غیرمسلمانان به مساجد و سایر اماکن مذهبی دارای اهمیت است.
Tourism is an unavoidable necessity in the international relationship and negligence to this matter would cause undesirable results. Islam has looked after the good effects of tourism thus various verses of the Holy Quran and authentic speeches from the holy imams has focused on the physical and spiritual faces of it through encouraging and commanding about going to travels and trips. Islamic jurisprudence had also determined proper rules for entrance and presence of the people of other religions by using the Quran and "Sunnah" with a look on the importance of this phenomenon. Many arguments about the presence of tourists of other religions can be presented. Whether the citizens of the other religions permitted to enter the Islamic country and inhabit in it or not? How can they transport across the Islamic country? After answering to these questions we should study the problem of their visit from holy places. In this essay, these issues had been argued in the format of three topics: "the entrance of the heathens to the Masjid-al-Haraam", "the inhabitations of heathens in Hijaz" and "the entrance of heathens to the mosques". Studying these principles and total items of their behavior in the Islamic countries is also one of the important parts of this article.
https://www.jlj.ir/article_18910_542e3e72b99c23271aeb0b8db6180808.pdf
گردشگری
غیرمسلمان
کشور اسلامی
مکان مذهبی
Tourism
Non-Muslim
Islamic Country
Religious Place
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
99
124
10.22106/jlj.2016.18911
18911
Research/Original/Regular Article
تحولات تاریخی کیفر در پرتو صنعتی شدن
Historical Evolutions of Punishment in Light of Industrialization
هادی رستمی
rostamilaw@yahoo.com
1
فرهاد میرزایی
farhadmirzaei58@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینای همدان
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، واحد بوئین زهرا
کیفر از جمله پدیدههایی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با تحولات صنعتی دارد. به موازات صنعتی شدن و پیدایش فناوریهای جدید، نظام مجازاتها در معرض دگرگونیهای فراوانی قرار گرفته است. کیفرهایی چون حبس، جزای نقدی، سلب اوقات فراغت، کار اجباری و روشهای نوین اجرای کیفر اعدام بیش یا کم متأثر از فعل و انفعالات صنعتی بوده و به اقتضای پیچیدگی و پیشرفت اجتماعات دچار قبض و بسطهای زیادی شدهاند. بنابراین، در مطالعه تاریخی کیفرها نمیتوان از نقشی که صنعت و تکنولوژی در این میان ایفا میکنند، غافل بود و تطور آنها را صرفاً به تحول اندیشههای فکری و فلسفی بشر فروکاست. مقاله حاضر بر آن است تا با کندوکاوی تاریخی در مسیر تحولات حاکم بر کیفرها، بهویژه برخی گونههای آن، تأثیر درازآهنگ صنعت بر کیفر را مورد ارزیابی قرار داده و با طرح و بررسی نمونههای تاریخی، فرضیه مذکور را به اثبات برساند.
Punishment is of the subjects that has close relationship to industrial evolutions. Penal systems, equivalent to the industrialization of society and appearance of new technologies, are exposed to different transformations. Punishments such as imprisonment, fines, withdrawal of tranquility, forced labor and new methods of execution, more or less, is affected by industrialization and are seriously made ups and downs, as a result of complexity and evolutions of societies. So, in the historical consideration of punishments, it may not neglect the role of industry and technology therein and reduce their evolutions to merely development of philosophical and mental human thinking. The article is to assess long effect of industrialization on the punishment, by an historical review on evolutions of punishments, particularly its some kinds, and establish the theory by drawing and reviewing some historical samples.
https://www.jlj.ir/article_18911_931c0b15b4ace7e13528bbd1593c474a.pdf
کیفر
صنعتی شدن
کار اجباری
حبس
تبعید
جریمه
Punishment
Industrialization
Forced Labor
imprisonment
Exile
Fine
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
125
143
10.22106/jlj.2016.18912
18912
Research/Original/Regular Article
عدول از اصل تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق در قانون آیین دادرسی کیفری 1392
Deviation from the Principle of Separation of Prosecutor from Investigator in Criminal Procedure Code 1392
رجب گلدوست جویباری
rajabgoldoust@yahoo.com
1
فرامرز قلیپور جمنانی
egholipor@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی
یکی از اصول حاکم بر نظامهای دادرسی مختلط، حاکمیت اصل تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق در مرحله تحقیقات مقدماتی میباشد. بر اساس این اصل، انجام تحقیقات مقدماتی تمامی جرایم بر عهده مقام مستقلی به نام قاضی تحقیق یا بازپرس بوده و تعقیب جرم نیز متعاقب انجام تحقیقات مقدماتی بر عهده مقام تعقیب یا دادستان میباشد. قانونگذار کشور ایران، هرچند در وضع و تصویب قانون آیین دادرسی کیفری 1290 با الهام از قانون کشور فرانسه، سیستم تفتیشی را در مرحله تحقیقات مقدماتی پذیرفته بود، لیکن هیچگاه به انفکاک و جدایی مطلق مقام تعقیب از مقام تحقیق که شاخصه بارز نظام دادرسی مختلط است، پایبند نبوده و در موارد عدیدهای از این اصل عدول نموده بود؛ بهنحوی که به هنگام تصویب قانون آیین دادرسی کیفری 1392 و نیز در اصلاحات سال 1394، دامنه عدول از اصل مذکور را گسترش داده و به غیر از دادستان، مقامات قضایی دیگری را نیز واجد صلاحیت برای انجام تحقیقات مقدماتی دانسته است. سلب انجام تحقیقات مقدماتی از بازپرس در برخی از جرایم مهم و طرح مستقیم پرونده در دادگاه بههمراه افزایش رسیدگی اختصاری به جرم، و نیز حفظ قیمومت دادستان نسبت به بازپرس قبل، حین و پس از انجام تحقیقات مقدماتی، از مهمترین موارد عدول از اصل تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق میباشد.
One of the principles prevailing over the mix trial systems is dominance of principle of separation of prosecution from investigation in pre-trial stage. According to this principle, investigation of all crimes lies on independent official named judge d'instruction and prosecution of the offences, after performing the pre-trial investigation lies on prosecutor. In accusatory systems, all both of the prosecution and the investigation of the crimes is carried out by the prosecutor. In the former systems, because of the presence of the investigator, prosecutor or the other judicial ones as prosecutor, restrain from intervening in investigation and by the end of investigation, the prosecutor takes over the prosecution of crime in the court. Iranian legislator, although in recent developments in this field accepted the inquisitory system in pre-trial stage, but never has been bounded to the absolute separation prosecutor from investigator that is determination of mix hearing system and in many times, deviated from this principle so that in criminal procedure code 1392, expanded the scope of deviation from this principle and as well as prosecutor, qualified the other judicial ones for performing the pre-trial
https://www.jlj.ir/article_18912_1d6590e27a495e8246a9d6c0910a8335.pdf
مقام تحقیق
مقام تعقیب
اصل تفکیک
تحقیقات مقدماتی
Investigator
Prosecutor
Separation Principle
Pre-trial
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
145
167
10.22106/jlj.2016.18913
18913
Research/Original/Regular Article
جایگاه شورای حل اختلاف و طرق فوقالعاده شکایت از آرای آن
Situation of Conflict Resolution Counsel and Extraordinary Ways of Attack on its Judgments
حسن محسنی
hmohseny@ut.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
شورای حل اختلاف برخلاف گذشته که به دنبال افزایش مشارکت مردم در حلوفصل اختلافات و صلح و سازش بود، امروز با هدف صلح و سازش و حلوفصل اختلافات میان اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی زیر نظر قوه قضاییه فعالیت میکند و این امر موجب گردیده است که بهعنوان مرجع قضایی نخستین، با صلاحیت نسبی از حیث میزان خواسته و موضوع آن، تحت شمول دادگاه عمومی، تبدیل شود. این موقعیت که ایجاب میکرده ابهامات آیین دادرسی برطرف شود، بهدرستی در قانون سال 1387 دیده نشده و موجب گردیده است که در خصوص امکان یا عدم امکان شکایت از رأی شورا، قاضی شورا یا دادگاه عمومی که در مقام تجدیدنظر از رأی شورا صادر شده است، با استفاده از طرق فوقالعاده مانند اعادۀ دادرسی و اعتراض شخص ثالث، پرسشها و ابهاماتی مطرح شود که موضوع این مقاله است. این وضعیت در آخرین لایحۀ مربوط به این شورا که منتهی به قانون شوراهای حل اختلاف 1394 گردید نیز تکرار شده است.
Today Conflict Resolution Counsel (CRC) which was aimed to achieve conciliation between people, pursuing conciliation and dispute settlement among private and public nongovernmental identities under supervision of Judiciary and this matter caused to become a first degree of jurisdiction by its relative competence. This situation that required to resolving the vagueness of its dispute settlement procedure has not concerned in 2008 act about CRC and caused some difficulties on the possibility or non-possibility of attack on its or public tribunal judgments which later is rendered after appeal such as revision and tired persons apposition. This is the subject of this paper.
https://www.jlj.ir/article_18913_4d77ccd0fa0c4bb4feed8cfbe2312ad4.pdf
شورای حل اختلاف
طرق فوقالعاده شکایت
اعادۀ دادرسی
اعتراض شخص ثالث
اصل قطعیت رأی
Conflict Resolution Counsel
Extraordinary Ways of Attack
Revision and Third Persons Apposition
Related Rule
Principle of Finality
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
169
191
10.22106/jlj.2016.18914
18914
Research/Original/Regular Article
پیدایش مفهوم تفکیک قوا در انقلاب مشروطیت ایران
Formation of the Concept of the Separation of Power in Iran's Constitutional Revolution
فردین مرادخانی
moradkhani.fardin@yahoo.com
1
استادیار حقوق عمومی دانشگاه بوعلی سینا همدان
نظریه تفکیک قوا یکی از مهمترین نظریهها و مفاهیم در حقوق عمومی میباشد که نخستین بار توسط مونتسکیو به صورت یک نظریه منسجم ارائه شد. برداشتها و سنتهای متفاوت و متعددی از این مفهوم در کشورهای مختلف به وجود آمده است. ایرانیان نیز برای نخستینبار از خلال انقلاب مشروطیت با این مفهوم از طریق نوشتههای روشنفکران آشنا شدند و در قانون اساسی مشروطه به آن اشاره کردند. در این مقاله پس از نگاهی به مفهوم تفکیک قوا و سنتهای آن، تجربه ایرانیان را در خصوص این مفهوم در نوشتههای روشنفکران و فقها و تجربه مهم مجلس اول بررسی خواهیم نمود. یکی از بحرانهای اصلی مجلس اول بحران تفکیک قوا بود زیرا در حقیقت وظایف هیچکدام از نهادها مشخص نبود. از این رو نمایندگان این مجلس، وارد بحثهایی شدند که بسیاری از مسائل مربوط به تفکیک قوا از جمله رابطه مجریه و مقننه، مسئولیت وزرا در برابر مجلس، تفکیک سلطنت از حکومت و موارد دیگر را روشن ساخت.
The theory of separation of powers is one of the most important concepts in public law that was stated for the first time by Montesquieu. Different and various conceptions and traditions of this concept have been created in different countries. Iranians became familiar with this concept during constitutional revolution through writings of intellectuals, and referred to it in Constitution. In this essay after a short consideration of the concept of separation of powers, we will investigate Iranian's experiences with this concept in the writings of intellectuals and clergymen and important experience of the first parliament. One of the main challenges of the first parliament was regarded to the separation of powers, because there were no clear guidelines for various bodies of newly created form of government. So, members of this parliament debated different issues, like the relationship between Executive and Judiciary and responsibilities of ministers.
https://www.jlj.ir/article_18914_58e220a4624c850ecac954a9a698fc78.pdf
تفکیک قوا
پارلمان
نظارت و تعادل
مسئولیت
Separation of Powers
Parliament
Check and Balance
Liability
per
قوه قضائیه
مجله حقوقی دادگستری
1735-4358
2676-7198
2015-12-22
79
92
193
211
10.22106/jlj.2016.18915
18915
Research/Original/Regular Article
بررسی تأثیر مکانیزه شدن نظام قضایی بر رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی اربابرجوع در دادگستری کل استان کرمانشاه
A Study of the Effect of Mechanization of the Judicial System on Job Satisfaction of Employees and Client Satisfaction in Kermanshah Courts
سیدرضا هاشمی
rezahmi@yahoo.fr
1
یحیی یوسفی
y.uosfi@yahoo.com
2
دانشیار گروه آمار دانشگاه رازی کرمانشاه
مدرس مرکز آموزش علمی- کاربردی دادگستری استان کرمانشاه
هدف اساسی این تحقیق سنجش تأثیر مکانیزه شدن نظام قضایی بر رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی اربابرجوع در مقایسه با روش سنتی است. در این تحقیق که از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها توصیفی همبستگی بوده ادعا شده است که مکانیزه شدن نظام قضایی قابلیت ارتقای رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی مراجعان را دارا میباشد. به منظور راستیآزمایی این ادعا، دادهها و اطلاعات مورد نیاز با طرح دو پرسشنامه محققساخته که از اعتبار و اعتماد لازم نیز برخودار بوده، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق دادگستری کل استان کرمانشاه و روش نمونهگیری با طبقهبندی و در درون طبقات تصادفی ساده بوده که با استفاده از روش تخصیص متناسب و از طریق فرمول حجم نمونه ککران، تعداد 120 نفر از کارکنان و 130 نفر از مراجعان بهصورت تصادفی در این تحقیق شرکت داده شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات نیز با استفاده از آزمون t یکنمونهای انجام و فرضیات در سطح 05/0 آزمون شدهاند. نتایج حاصله حاکی از آن است که سیستم مکانیزه باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی اربابرجوع شده است. در خاتمه راهاندازی ثبت کل جامع و اطلاعرسانی در مورد پیگیری الکترونیکی پرونده به منظور ارتقای وضعیت موجود پیشنهاد میگردد.
The main purpose of this paper is to study the effect of mechanization of the judicial system on job satisfaction of employees and client satisfaction in Kermanshah courts with a comparative view to the traditional system. This research can be categorized as applied, and it is based on correlational analysis of non-experimental data. The data were collected through two questionnaires and were analyzed using the SPSS software. The statistical population was Kermanshah courts and the sampling was based on Cochran's formula. The number of participant employees were 120 and that of the clients was 130. The data analysis was done descriptively as well as inferentially. The hypotheses were analyzed using the t-test at the significant level of 5%. The results indicate that mechanization increases job satisfaction of the employees and client satisfaction at a confidence level of 95%. In order to improve the present conditions, it is suggested that a computerized system be developed to register and track files.
https://www.jlj.ir/article_18915_b93752af4ec8f439d0ceb03ff987d6b4.pdf
سیستم مکانیزه
اتوماسیون اداری
سیستم مدیریت پرونده قضایی (CMS)
رضایت شغلی
رضایتمندی اربابرجوع
Mechanization System
Official Automation
Case Management System
Job Satisfaction
Client Satisfaction